چه عواملی باعث بی خوابی می شود ؟
تیم تولید محتوای داروخانه دات آی آر   1400/06/25 

 

چه عواملی باعث بی خوابی می شود ؟

 هدف اصلی بی خوابی می تواند به علت شرایط روحی و روانی ،بیماری،عادات نادرست خواب ،داروهای خاص یا عوامل بیولوژیکی باشد .  در این مطلب می خواهیم در مورد بی خوابی و عوامل برطرف کننده آن صحبت کنیم . با ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

تمام بی‌ خوابی ها یکسان نیستند و افراد به شکل‌های متفاوتی دچار بی‌خوابی می‌شوند. بی‌خوابی کوتاه‌مدت فقط در طول دوره‌ای کوتاه اتفاق می‌افتد، درحالی‌که بی‌خوابی مزمن سه ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند.

 

عوامل بی خوابی:

۱. استرس و اضطراب

(بیشتر بزرگسالان تا حدودی با خوابیدن مشکل دارند زیرا اغلب نگران و مضطرب هستند. اما برای بعضی از افراد، اضطراب به عادتی تبدیل شده است که به طور مداوم در خواب‌شان اختلال ایجاد می‌کند.)

 

۲. برنامه خواب نامنظم

(در دنیای ایدئال ساعت درونی بدن که ساعت زیستی نیز نامیده می‌شود، به‌شدت از الگوی روزانه روز و شب پیروی می‌کند. در واقعیت برنامه خواب بسیاری از افراد موجب ناهماهنگی و به‌هم‌ریختگی ساعت زیستی‌شان می‌شود.)مانند (شب کاری و جت زدگی)

 

3. بی‌خوابی و سبک زندگی ناسالم

عادت‌ها و رویه‌های ناسالم مرتبط با سبک زندگی و خوردن و آشامیدن خطر بی‌خوابی در فرد را افزایش می‌دهند.برای مثال:  گاهی صبح‌ها بیشتر می‌خوابید تا کمبود خواب‌تان را جبران کنید. این کار می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن‌تان را مختل کند و باعث شود شب بعد باز هم بی خوابی سراغ‌تان بیاید و به سختی به خواب بروید.زیاد خوابیدن برای جبران کم خوابی ساعت درونی بدن را به هم می‌ریزد و داشتن برنامه خواب سالم را دشوار می‌کند.


۴. اختلالات روانی

مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی موجب بروز مشکلات جدی در خواب می‌شوند. برآورد می‌شود که ۴۰ درصد افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، به یک اختلال سلامت روانی مبتلا هستند. مطالعات نشان می‌دهد که بی‌خوابی می‌تواند موجب بدتر شدن اختلالات خلقی و اضطرابی شود و علائم را بدتر کند و حتی خطر خودکشی را در افراد مبتلا به افسردگی افزایش دهد.

۵. بیماری‌های جسمی و درد

تقریبا هر مشکلی که موجب درد شود می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند، زیرا درد موجب می‌شود که نتوانیم با احساس راحتی و آرامش در رختخواب دراز بکشیم. فکر کردن به درد در شرایطی که در رختخواب دچار بی‌خوابی شده‌ایم، درد ما را تشدید می‌کند و استرس و مشکلات خواب را افزایش می‌دهد

 

۶. داروها

گاهی علت بی خوابی عوارض جانبی داروهایی است که مصرف می‌کنیم. برای نمونه می‌توان به داروهای فشار خون، ضد آسم و ضد افسردگی اشاره کرد. بعضی از داروها نیز موجب خواب‌آلودگی در روز می‌شوند و این خواب‌آلودگی در روز برنامه خواب فرد را به هم می‌ریزد.البته فقط مصرف داروها منجر به اختلال در خواب نمی‌شود و گاهی توقف مصرف دارو نیز موجب می‌شود که ترک مصرف دارو یا سایر جنبه‌های واکنش بدن مشکلاتی را برای خواب ایجاد کند.


به چقدر خواب نیاز دارید؟

هرکس به مقدار متفاوتی از خواب نیاز دارد. به‌طورمیانگین میزان خواب مورد نیاز در گروه‌های سنی مختلف عبارت است از:

* بزرگ‌سالان: ۷ تا ۹ ساعت.

* کودکان: ۹ تا ۱۳ ساعت.

* کودکان نوپا و نوزادان: ۱۲ تا ۱۷ ساعت.

.

 

مطالبی در مورد درمان بی خوابی

بایدهای درمان بی خوابی

* هر روز در زمان مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید. فقط وقتی به رختخواب بروید که خسته هستید.

* دست‌کم یک ساعت پیش از خواب ذهن‌تان را آرام کنید. برای نمونه می‌توانید دوش بگیرید یا کتاب بخوانید.

* اتاق خوابتان را به محیطی تاریک و ساکت تبدیل کنید. می‌توانید از پرده ضخیم، پرده‌کرکره و چشم‌بند خواب یا محافظ گوش استفاده کنید.


 

نبایدهای درمان بی خوابی

 

* دست‌کم ۶ ساعت قبل از رفتن به رختخواب سیگار نکشید یا الکل، چای یا قهوه مصرف نکنید.

* آخر شب غذای سنگین نخورید.

* دست‌کم ۴ ساعت پیش از رفتن به رختخواب ورزش نکنید.

* درست قبل از رفتن به رختخواب، تلویزیون تماشا نکنید یا از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده نکنید. نور این دستگاه‌ها موجب بی‌خوابی شما می‌شوند.

* در طول روز نخوابید.

* وقتی احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، رانندگی نکنید.

* اگر شب قبل خواب خوبی نداشته‌اید، برای جبران آن خواب خود را افزایش ندهید و به برنامه‌زمانی خواب و ساعت‌های خواب‌وبیداری خود پایبند باشید. 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر